viernes, 12 de marzo de 2010

La Pissarra Digital

La Pissarra Digital Interactiva (PDI) és un ordinador connectat a un projector, que projecta la imatge de l’ordinador sobre una superfície llisa i rígida, sensible al tacte, des de la qual podem controlar l’ordinador, fer anotacions manuals sobre qualsevol imatge projectada, també les podem guardar, imprimir, enviar per correu electrònic i exportar-les a diversos formats. La principal funció de la pissarra digital és poder controlar l’ordinador mitjançant aquesta superfície amb el dit, un bolígraf o un altre dispositiu com si fos un ratolí. Això ens dóna interactivitat amb la imatge i aquest fet la diferència d’una pissarra normal.

Quins elements composen la pissarra interactiva?

  • Un ordinador multimedia: amb els elements bàsics per poder reproduir la informació emmagatzemada al disc. El sistema operatiu ha de ser compatible amb el software de la pissarra.
  • Un projector: per poder veure la imatge de l’ordinador sobre la pissarra.
  • Mitjà de connexió: per que s’estableixi la connexió entre l’ordinador i la pissarra. Pot ser per mitjà de bluetooth, per cable o per connexions de radiofreqüència.
  • Pantalla interactiva: sobre la que es projecta la imatge de l’ordinador i que es controla mitjançant un dit, un bolígraf, un punter...


- Software de la pissarra interactiva: permet gestionar la pissarra, capturar les imatges, disposar les plantilles, les eines... Aquest software el proporciona el fabricant.

Com funciona la pissarra interactiva?

1. La pissarra transmet a l’ordinador les instruccions corresponents.
2. L’ordinador envia al projector de vídeo les instruccions i la visualització normal.
3. El projector de vídeo projecta sobre la pissarra el resultat, això permet a la persona que fa servir l’equip veure en temps real què està fent i com ho interpreta l’ordinador.

Tipus de PDI

PDI (Pissarra Digital Interactiva de gran format).
Aquest tipus de pissarra permet fer anotacions sobre la superfície de projecció i que les pugui visualitzar un grup gran. Seria el cas de les pissarres digitals que s’utilitzen a l’escola.

PDIP (Pissarra Digital Interactiva Portàtil).
Es tracta de la mateixa tecnologia, però gràcies a un suport amb rodes, estructures mecanitzades... la podem transportar d’un lloc a l’altre.

Taules Interactives
Aquestes taules són molt interessants per treballar amb nens/es d’infantil i primària.

Altres PDI
Algunes marques han creat un marc receptor que permet usar una pantalla LCD o de plasma de manera interactiva i sense necessitat de tenir el projector.

Avantatges i desavantatges de l'utilització didàctica de les PDI

Avantatges
  1. No dóna problemes: La pissarra digital permet treballar com si fos una pissarra tradicional. Per tant, si hi ha algun problema de connexió o error del sistema el mestre pot seguir impartint les seves classes.
  2. És molt fàcil d’utilitzar: No cal una formació específica per fer servir la pissarra digital, ja que està dissenyada per que tothom pugui utilitzar-la, fins i tot, els nens.
  3. Potencial didàctic: La pissarra digital suposa una revolució de la manera de donar una classe. Aquest dispositiu permet una interacció entre el mestre i els alumnes que no permet la pissarra tradicional, els alumnes deixen de ser un agent passiu en la seva educació.
  4. Motivació de l’alumnat: Aquest dispositiu facilita que l’alumne es mantingui més atent i motivat, ja que els continguts són més gràfics i visuals.
  5. Ús col·lectiu: També permet mantenir una comunicació amb altres estudiants, centres... amb l’utilització dels canals de comunicació (chat, videoconferencia...).

Desavantatges

  1. El temps: Abans de la classe el mestre ha d’invertir temps i esforç per preparar la seva classe (recerca de webs interessants, elaboració dels PowerPoints, apunts, materials didàctics...).
  2. Imatge: Igual que passa amb les projeccions normals, la il·luminació de l’aula dificulta la visió de la pissarra.
  3. So: Si no tenim uns altaveus a banda, hi ha dificultats a l’hora d’escoltar el so, ja que s’escolta a través dels altaveus de l’ordinador i això resulta insuficient en una aula.

0 comentarios:

Publicar un comentario